فرهنگ سایبان درماه محرم


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : 24 ارديبهشت 1390
بازدید : 2023
نویسنده : سودابه‎ ‎(درزوسایبان)

دراین قسمت قصددارم گوشه ای از فرهنگ سایبان را بیان کنم.

مثل همه جای دیگه مردم قبل از شروع ماه حسینیه را سیاهپوش می کنند  .عزاداری از اول ماه شروع شده البته تا‎ ‎هشتم  فقط شبها مراسم دارند و‎ ‎روز 9 و10روزهم مراسم دارند.مهمترین مراسم ان روز عاشوراست .

اول صبح مردها برای پخت غذا می روند ومراسم حدود ساعت 10 صبح شروع میشود روز قبل یعنی تاسوعا زنان (اکثرا دخترهای جوان )در حسینیه جمع شده و‎ ‎مقدمات مراسم فردا را فراهم می کنند مهمترین انها اماده کردن کتلها (دوتا کتل وجود دارد که یکی را سیاهپوش کرده که معنی عزااین روز است ودیگری را رنگی یا سبز کده که معنی حجله تازه دامادهای کربلاست)بعداز اینکه همه جمع شدن به طرف امامزاده حرکت کرده و‎ ‎درانجا مراسم عزا را برگزار می کنند بعد به طرف حسینیه می ایند و‎ ‎ناهار خورده ومراسم تمام می شود .





:: موضوعات مرتبط: فرهنگ لارستانی , ,
:: برچسب‌ها: "لارستان کهن"روستاهای لارستان"درزوسایبان"سایبان در ماه محرم"فرهنگ سایبان" ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

<-CommentGAvator->
j در تاریخ : 1391/4/18/0 - - گفته است :
خسته نباشید.ج ازروستای بلوچی

<-CommentGAvator->
جواب مدیر وب در تاریخ : 1390/2/30/5 - - گفته است :
دوست عزیز هرشهر ایران بنا به رسم ورسوم و آداب سنتی خود کتل ها باشیوا مختلف درست میکردند در لار همتا چند سال پیش ای کتلها را با پارچه های مشکی وبعضی هاربا پارچه های رنگی تزئین کرده وجلو هر دسته سینه زنی یا بقول خودمون جلوهر دستگه مردان آن کتلهار به دوش می کشید نوحه خوانی جلوکتها مشغ.ل عزاداری بودند وپسر بچه ها با پوشیدنه لباسهای عربی (دش داشه)وباگرفتن کوزه ای بردوش پشت کتلها حرکت کرده و........

<-CommentGAvator->
جواب مدیر وب در تاریخ : 1390/2/30/5 - - گفته است :
«دسته‌های عزاداری در پی شماری بیرق و علم، تابوت‌هایی پوشیده به مخمل سیاه را بر دوش می‌کشیدند و روی تابوت‌ها مجموعه ای از سلاح‌های مختلف تعرضی و تدافعی و پرهای رنگین قرارداده بودند و دورتادور آنها عده زیادی راه می‌رفتند و نوحه می‌خواندند و عده دیگر بوق و کرنا و سنج می‌زدند و فریادهای برمی‌آوردند و جست وخیز می‌کردند.»
تابوت را با مخمل سیاه پوشانده بودند و روی هر تابوت یک عمامه سبز و یک شمشیر گذاشته و سلاح‌هایی از اطراف آن آویخته بودند. این اشیا را روی طبق‌هایی چند بر سر عده ای گذاشته بودند و به آهنگ سنج و نای جست وخیز می‌کردند و دور خود چرخ می‌زدند.

دراصل کتل بمعنی اسب نجیب هست(اسب یدک)

<-CommentGAvator->
حمید در تاریخ : 1390/2/29/4 - - گفته است :
لطف کنید توضیح بدید کتل چیه .البته من خودم میدونم چیه.واسه اونایی گفتم که اهل لارستان نیستند
پاسخ مدیریت وبلاگ:با تشکر از شما دوست عزیزدر فرهنگ معین چنین می خوانیم:کوتل علمی است که پیشاپیش دسته های عزاداری ایام محرم و صفر حرکت دهند و ان مرکب است از چوبی که با پارچه های رنگارنگ یا ابریشمی ان را تزئین کنند.


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








زمین باقی می ماند اما انسان فانی است،انسان به جهان چشم می گشاید،اما دوباره در قعر خاک مدفون می گردد.زندگی بس کوتاه است،اما جهان در مکان جاوید خود پایدار باقی می ماند. partnering with Indigenous peoples to Defend their Lands، Languages، and Cultures

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان استان من لارستان و آدرس bazigar.Loxtarin.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار می گیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com